Motion 6 Slitage

Den rådande riktlinjen från Konsumentföreningen Stockholm är att medlemmarna ska lappa och laga sina ägodelar i största och möjliga utsträckning. Namnbytet från Konsumtionsföreningen till Konsumentföreningen var ett tidigt exempel på denna tankegång. Den som har tröttnat på att lappa och laga sina saker och vill köpa nytt tvingas i dagsläget att vända sig till det privata näringslivet. Dagens Nyheters ledarsida har under 2019 vid ett par tillfällen varit märkbart irriterad över konsumentkooperationens existens.  

Jag yrkar att: 

Konsumentföreningen Stockholm uppmärksammar denna maktproblematik. 

Talis Vitolins

  • Hans Liljeroth 23 januari, 2020, 17:34

    Vet inte om jag riktigt förstår frågeställningen. Är tanken att KF skall starta någon form av konkurrerande klädbutiker. Känns inte som en framkomlig väg idag med de problem som finns inom den branschen. Tror också att konsten att kunna lappa och laga har försvunnit hos de flesta efter alla år med slit och släng. Däremot bör kanske KF se framåt och fundera om den typen av försäljning kan bedrivas på annat sätt inom ”familjen”. Kanske sälja mindre av billiga, slit och slängkläder, till mer hållbara men lite dyrare artiklar. Är neutral vad gäller motionens mer politiska innehåll.

  • Göran Ohlsson 29 januari, 2020, 08:42

    Jag har denna morgon sytt i en lapp på knät på mina favoritjeans. Köptes i det privata näringslivet. Det har jag inget problem med.

  • Ulrika O 1 februari, 2020, 09:03

    Visst – när du går in i en Coop-butik är det som att komma in på Myrorna, inte en ny sak så långt ögat når. Tacka vet jag privatägda butiker där de säljer nya och fräscha bananer och förkläden! Nej, vänta nu … Coops utbud är ju som i vilken ”DN-ledarskribents” idealiska butik som helst. Tänka sig!