FRAMSTÄLLAN
COOP marknadsför sig som Sveriges grönaste matkedja och framhåller ständigt sitt arbete för att få ner utsläppen inom den egna verksamheten, vilket är alldeles utmärkt.
COOPs hållbarhetsdeklaration utsågs 2021 till årets Hållbarhetsprestation av NMC.
COOP är också ett av de företag som under våren 2022 ställt sig bakom uppropet från 227 svenska företag under rubriken ”Politiker, sluta bromsa klimatomställningen.”
Samtidigt uppmuntrar COOP sina kunder att använda sina intjänade poäng till flygresor med SAS och TUI?
En effektiv åtgärd som vi i Sverige kan göra för att minska koldioxidutsläppen är att flyga mindre. En enda flygresa till Spanien tur och retur leder till utsläpp av ett ton växthusgaser!
Vi, som individer, behöver inse att det är genom våra dagliga val, som vi påverkar både vår egen och kommande generationers livsvillkor både i Sverige och globalt.
För många svenskar är flygresor den största, enskilda utsläppskällan av växthusgaser och svenskarnas många flygresor motsvarar idag utsläppen från all personbilstrafik i Sverige!
Klimatkompensationen COOP lyfter fram riskerar att ta fokus från ansträngningarna att minska utsläppen och blir därmed ett sätt att köpa sig fri från nödvändiga beteendeförändringar.
COOP:s hållbarhetsdeklaration utgår från principen att ”det ska vara lätt att göra rätt”. Genom att erbjuda rabatter på flygresor och möjlighet att använda intjänade poäng samt annonsera om flygresor i medlemsbladet gör COOP det istället lätt att göra fel. Hur ska kunden förstå det på annat sätt än att flygresor inte är något problem ur klimatsynpunkt?
Förslag:
Jag anser att COOP ska ta sitt ansvar för den omställning som krävs och sluta uppmuntra flygresor genom samarbeten med flyg- och resebolag som t.ex. SAS och TUI.
COOP blir på så sätt ett föredöme och visar att man är en modern folkrörelse som har som ambition att genomgående ställa om till hållbarhet inte enbart inom den egna verksamheten utan även genom att ta ansvar för sitt val av samarbetspartners.
JAG YRKAR
Att KF – Stockholm verkar för att Coop:
- utesluter flygresor från sitt lojalitetsprogram
- upphör med reklam för flygresor i sin medlemstidning, mailutskick mm,
- föreningsstämman beslutar att skicka denna motion till KFs stämma.
Jan-Olov Willerström
Petra Palmén
Caroline Ford
Katarina Blume
Theodor Zätterström
Johan Liljeroos
Jeanette Eggers
Karin Dourén
Pia Hedberg
Martina Olsson
Marie Järvås
Marcus Linnér
Josefin Skugge
Sune Fredenberg
Karin Frick
Katarina Holmberg
Britt-Marie Walldén
Sten-Ivan Bylund
Amelia Ramirez de Bylund
Cecilia Lindhoff
Cajsa Martinsson
Katarina Andreasen
Åsa Magnusson
Björn Hasselgren
Maria Olofsson
Marianne Wieslander
Eva Daren
Jens Reutercrona
Sofia Olhans
Med flera
Wow. 56 motioner varav 50 handlar om samma sak. Om KF vill uppmuntra sina medlemmar att engagera sig bör man lyssna. För att inte tala om ifall man bryr sig om våra barns framtid.
Det är inte 50 motioner som handlar om samma sak, det är 50 motioner som är i det närmaste identiska. Copy-paste, ett enkelt sätt att fejka att det finns en stor opinion bakom.
Lite som filterbubblan du har på sociala medier – om du bara ser inlägg om salmonella i hönsägg så är det lätt att tro att alla andra är engagerade i frågan och att du också borde vara det.
I dagens samhälle behöver man tyvärr vara källkritisk mot allt – man vet inte vem som egentligen står bakom buskapen och vad motivet egentligen är.
Så viktig signal till samhället att vi befinner oss i en klimatkris. Gör som Friskis & Svettis och visa att ni återtar arenan som ansvarsfulla ledare.
Friskis slutade med träningsresor förra året och erbjuder i stället lokala träningsresor och hållbara färdsätt.
Utveckla gärna vad hållbara färdsätt. Lättare att göra jämförelser då, t ex mot enskilda bilresor där inte samordning organiseras. Ja en fundering.
Absolut!
Gröna Coop kan inte gynna nöjesresor med flyg! Det mest högutsläppande en individ kan göra.
Sluta med det!
Mvh,
Maria
Avslag på motionerna 6 – 37 angående flygresor låt varje medlem bestämma hur medlemsförmånen ska användas.
Synen som klimatbov på flyget är tyvärr föråldrad då flyget nu går in under utsläppsrättsbegränsningarna och därmed har samma ”skuld” som t ex tåg och bil. Dessutom utvecklas elflyg på sikt och fossilfria flygbränslen just av detta skäl. Motionen är därmed helt felriktad
Det vi alla privatpersoner kan göra störst skillnad för klimatet är att minska flygandet. Coop bör verka för att minska co2 utsläppen istället för tvärtom och medverka till reklam för fossilt tung fritidsaktivitet. Stå upp för era gröna värderingar även här för ökad trovärdighet. Var med istället för emot framtidens generationer!
Det går inte att stödja flygbolag och samtidigt marknadsföra sig som miljövänligt.. det är dags att coop tar ansvar på riktigt
Jag håller helt med!!
Äntligen, fler som tänker som jag! Otroligt bra motion, stöttar den till 100%! Vid förfrågan några gånger från Coop vad man tycker om partnererbjudandena, har jag kommenterat att jag tycker det är olämpligt med samarbete med SAS och Tui pga miljöskäl.
Avslag på motion 6 – 37. Låt alla ta ett personligt ansvar. Reser gör vi ändå, varför då ta bort en förmån att resa till ett pris med rabatt.
Värdet med ett loyalitetsprogram där varje individ väljer hur man använder poängen är just att det kan nyttjas till det som den individen har mest nytta av. Att artificiellt utesluta vissa verksamheter är att kraftigt minska värdet på loyalitetsprogrammet och därmed incitamenten att handa hos Coop. Yrkar på avslag på alla motioner som syftar till att begränsa loyalitetsprogrammet.
Hur ska man då ta sig till Spanien?
Bil eller cykel?
Ganska uppenbart att det bara är en pytteliten grupp som försöker göra sej hörd med att posta samma motion om och om igen. Ganska fantasilös åtgärd enligt mej, men förstår man inte nyttan med flyget och att flyget många gånger sänker CO2 utsläppen så var det ganska väntat.
Instämmer i motionen.
Den som förmår kan ju alltid klimatkompensera sina flyg med att köpa till biobränsle.
Trist att man vill minska valmöjligheter att nyttja poäng på saker som i praktiken är oundvikligt för vissa av oss.
Det är mycket svårt för vissa av oss med utländsk familj att besöka de som bor i fjärran länder utan flyg.
Är nästa steg att förhindra medlemmar att spendera sina poäng på värdecheckar där vi köper mejeri och kött, som ju också är ”miljövanskligt”?
Eller förhindra spenderande på skansenbesök där man ”torterar djur” utanför sitt naturliga habitat?
Vad säger ni flygkritiker om att vi kan spendera poäng på kryssningsfartyg såsom hurtigruten och Strömma? Båt orsakar 3 gånger mer utsläpp än flyg.
Vi skulle kunna föra liknande argumentation om majoriteten av det vi konsumerar, och skala ner bonusprogrammet tills ingen av oss kan spendera Coop-poängen på annat än miljöcertifierat ärtprotein. Hur populärt skulle det bli?
Ju mer möjligheterna i bonusprogrammet begränsas desto fler kunder tappar Coop, ända tills det enda som återstår av föreningen är en den lilla kärnan av de gnälligaste klimatångestpoliserna som kan sitta och jämföra nyansen av grönt på sina respektive elvyklar.
Som medlem uppskattar jag fler val, inte färre!
Tror man bara för att man skriver under en motion med påhittade namn att den ska få mera kraft.
Jag kan göra en motion om att vi ska få mår Eurobonus poäng per krona spenderad och hitta på 5000 fejkade namn. Skulle personnummer och telefonnummer vara med så skulle det vara en annan sak
Låt medlemmarna själv avgöra vad man skall använda sin poäng till. Dåligt förslag!
Jag är enbart här för att läsa kommentarerna. Herre jisses, nu förstår jag hur mp ändå kunde klara sig kvar i riksdagen. Har alltid undrat var tomtarna som röstar på dem finns. Nu vet jag. 😂🤣😂
Men suck. Låt nu inte KF och Coop bli en del av plakatpolitiken som nyttjas av radikala miljöaktivister. De allra flesta av Coops kunder har tillräckligt med begåvning för att förstå adekvat kausalitet inom klimatproblematiken.
Får MP-talibanerna genom detta förlorar Coop ännu en kund.
Låt varje medlem bestämma vad se ska göra för poängen, att begränsa valmöjligheterna gör att kunder kommer försvinna!
Jag fick lära mig handla på Konsum i Örebro för 75 år sedan. Då gällde det att tillhandahålla varor av bra kvalitet till så bra pris som möjligt till alla de svenskar som slet med klena löner. Man visste precis vad Konsum hade för mål och uppgift. När 50 motioner av 57 nu handlar om flyg och koldioxidutsläpp då visar det att kompassen lämnats hemma. Det är dags att klippa det gröna kortet om gretorna får styra. Inte kul efter sju decennier.
Dubbelmoralen hos organisationer och företag som uttrycker stöd för klimatomställningen, men sedan gör tvärt emot i praktiken ifrågasätts allt för sällan. Den här motionen skulle kunna leda till ett viktigt steg i rätt riktning för KF. Och för den som inte noterat det, ingenting i motionen gör det straffbart att flyga, det är fritt för den som vill – eller behöver – att fortsätta göra det. Jag anser att det är ett väldigt konstigt förhållningssätt att anse att det är någon sorts rättighet att få rabatt på en viss kategori erbjudanden, inte minst när det handlar om något som är klimatskadligt. Sen kan det finnas även annat än flygresor som är värt att ifrågasätta, men man behöver ta första steget någonstans.
avslag. Coop UPPMUNTRAR inte flygresor. De har ett antal samarbetspartner som vi medlemmar kan nyttja. Det är inget tvång att nyttja förmånen. Det kommer inte att hända att vi slutar transportera med flyg o bil utan det kommer vi fortsätta med men med annat bränsle
Herre gu’ så känsligt för många män! Ni har ju kvar er valfrihet utanför poängprogrammet. Motionärerna menar att Coop ska stå för sina värderingar och inte uppmuntra sådant som vetenskapen anser vara skadligt för jordens framtid.
Att det är ett stort engagemang för Sveriges grönaste matkedja råder det inget tvivel om.
Vad vi alla måste komma ihåg är att vi finns på en marknad där det är kunden, i vårt fall medlemmen/kunden som väljer och bestämmer.
Coop ska, precis som vi gör, ge medlemmar/kunder redskap för och möjligheten att välja. Hållbarhetsdeklarationer är ett sådant redskap. Men valet ska vi överlåta till medlemmen/kunden. Vi ska inte ta på oss rollen att i det godas namn förbjuda det ena eller andra. Om vi skulle komma på tanken att ta bort sådant i medlemsprogrammet som är populärt bland medlemmarna blir vi inte gamla på marknaden, då kommer man att välja någon annan.
Det blir svårt att eliminera flyg och bilresande på grund av sina fördelar, men minimera det det kan man.
Hur ska man själv bidra till omställningen är var och ens valfrihet ”än så länge” och om det blir många som vill helst åka båt till att resa genom halva jordklottet så ska flyg och bil försvinna så småningom, men det är helst och troligen bäst att man gör det av eget frivilja.
Medlemsprogrammet sätts ihop av Coop dvs Coop bestämmer och avgränsar mitt ”fria” val som medlem. Det finns inget obegränsad fritt val som påstås i kommentarerna. Rimligt och ok. Jag kan varken byta mina poäng för att betala avgiften till den lokala simhallen eller för att köpa aktier i nåt bolag, så vitt jag vet.
Det viktiga för mig som medlem/ägare i ett livsmedelsbolag som gör gällande att vara bäst och främst ang. Hållbarhet är att det genomsyrar hela verksamheten dvs även medlemsprogrammet. Konsekvent borde möjligheten att byta poäng till flygresor tas bort tills flyget har blivit miljövänligt på riktig (inte bara i deras reklam). Om Coop inte visar att hållbarhet genomsyrar hela verksamheten finns ingen anledning för mig att främja Coop framför andra livsmedelsbolag som för den del också rider hårt på hållbarhetslinjen.
Jag ser att motionärerna vill hjälpa KfS och COOP att ta beslut som är i enlighet med hållbarhetspolicyn.
….Och om jag har behov att ta flyget så hindras jag inte av att jag inte kan byta mina medlemspoäng till flygbiljett.